Logga in

Vi har 5 besökare online
Hem Nyheter COSCO hotar EUs hamnpolicy

COSCO hotar EUs hamnpolicy

Skicka sidan Skriv ut PDF

Cosco äventyrar EU:s hamnpolicy.

Efter några års diskussioner mellan parterna har EU:s hamnpolicy om hur EU ska utveckla hamnarna i framtiden börjat bli verklighet.

De flesta av oss hamnarbetare har aktivt skapat förutsättningarna för hamnpolicyn när vi med strejker och demonstrationer stoppade EU:s två försök att genomdriva antifackliga hamndirektiv. Eftersom EU inte klarade att köra över hamnarbetarfacken beslöt sig EU för att istället bjuda in till ”social dialog” för att gemensamt utforma en hamnpolicy. If you can’t beat them, join them.

Våra två internationella fackliga organisationer IDC (hamns) och ITF (transports) lyckades komma överens om hur den fackliga representationen i ”sociala dialogen” skulle vara utformad och nu har till slut även arbetsgivarna FEPORT och ESPO kommit överens om sin representation. Så den ”sociala dialogen” ligger i startgroparna.

EU:s ”sociala dialog” visar på en vilja att gemensamt utveckla branschen, vilket ger ett konstruktivare klimat än den tidigare destruktiva direktivlinjen. Sannolikt är ”sociala dialogen” ett vinnande koncept för alla berörda parter, men det förutsätter att berörda parter kan få sina medlemmar att acceptera överenskommelserna. De flesta medlemmar har i någon situation något att vinna på att frångå centrala överenskommelser och köra sitt eget race, så det är inget litet problem. Varken för facken eller för arbetsgivarna.

Det i december 2010 största hotet mot EU:s ”sociala dialog” är det sätt Greklands regering låtit rederiet COSCO kasta ut de grundläggande fackliga rättigheterna för hamnarbetarna i den containerhamn i Pireus som COSCO tagit över driften av.

Arbetsmiljön, arbetstider, löner och andra arbetsvillkor i COSCOs terminal har rapporterats ligga långt under det normala. De hamnarbetare som försöker organisera fackliga krav blir motarbetade och blir lätt offer i COSCO:s satsning på osäkra anställningar. Det finns med andra ord ingen facklig kraft i COSCO:s terminal som ens kan begära hjälp av andra fack.

Det är omöjligt för ett annan hamn- eller stuveribolag att konkurrera med COSCO, som struntar i sitt sociala ansvar. Det blir även svårt för FEPORT och ESPO att hävda EU:s sociala dialog kring hamnpolicyn när samtidigt COSCO driver Pireus hamn utan facklig representation.

Från hamnarbetarperspektiv blir COSCO ett fackligt problem som vi har att lösa utan stöd av hamnarbetarna hos COSCO som ju saknar facklig styrka. Ett lite ovanligt, men troligen hanterbart problem. Det är ju alltid juridiskt säkrare att ha fått begäran om sympatiaktioner än att initiera blockader på egen hand. Gör vi ingenting, kommer snedvridningen av konkurrensen att fortgå till COSCO:s fördel, och gör vi något kommer troligen ”Svenskt Näringsliv” att ställa sig på COSCO:s sida!

God Jul

Anders Forsström

Internationella rapporter

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.
 

Translation



Nyhetsbrev på hamn.nu

Siteinfo
Konfliktinformation
Snabblossat
Var vänlig och registrera dig på hemsidan innan du kan anmäla dig som prenumerant.
Inget konto nnu? Registrera

Inloggade medlemmar

Ingen

Svenska Hamnarbetarförbundet
Sydatlanten 15
418 34 Göteborg